Przede wszystkim ten temat chcę Wam przedstawić jako początkujący grasz, Mistrz Gry oraz obserwator. 

Wikipedia przedstawia Nam taką definicje larpów; "Larp (ang. live action role-playing) – aktywność na pograniczu gry i sztuki, podczas której uczestnicy wspólnie tworzą i przeżywają opowieść, odgrywając role podobnie do improwizowanego teatru. Akcja larpa może być osadzona zarówno w świecie rzeczywistym, jak i fikcyjnym."
I jest to prawidłowa definicja, tylko po co się męczyć w rozszyfrowaniem wkikipediowego żargonu, gdy możemy sami stworzyć tą definicję. Poza podobieństwem do improwizowanego teatru, możemy też zauważyć podobieństwa do gier RPG (ang. Role Play Game). Zresztą ma to ścisły związek z rpgami.  Lecz zamiast kostek, definicje wyrażamy sobą i swoją grą. W larpach gracz dostaje kartę postaci, w rpg tworzą ją gracze. Mistrz Gry w rpgach ma władze absolutną nad światem, MG w larpach ma dosyć ograniczona rolę. Poza napisaniem scenariusza wstępnego, kart postaci, drobnego opisu uniwersum, musi obserwować grę. Czasami lekko popchnąć fabułę i grę. MG w larpie również martwi się o scenografię, która jest bardzo istotna, by stworzyć niesamowity klimat. 


 

Dlaczego piszę o larpach?

Zjawisko to cieszy się wielkim powodzeniem zarówno na konwentach fantastycznych, jak i mangowych. To właśnie na Niuconie wystawiałam swój pierwszy larp. A na Pyrkonie zagrałam w pierwszym. Aktualnie w Polsce istnieją takie konwnety jak Orkon czy Hardkon, które zrzeszają larpowych zapaleńców, by przez określony czas grac larpy. Może wydawać się, że larpy nie maja w sobie nic magicznego. Nic bardziej mylnego! Magie larpów odkrywa wraz z graniem. Larpy oferują Ci zmianę np. w rosyjskiego tajnego agenta, szaloną hrabinkę albo dwulicowego piłkarza. Karta postaci opisuje cała naszą postać i to jest podstawa do stworzenia swojej własnej interpretacji. Serdecznie polecam!


Czy jest jakaś teoria?

Możemy znaleźć kilka pojęć, takie jak: gracz (czyli Ty człowieku ;) ), postać (osoba, która odgrywasz), MG (mistrz gry, czyli osoba nadzorująca grę oraz osoba, która ją stworzyła), ale tez Immersja (zanurzenie się w świat larpa), bleed (przenikanie cech i emocji; w tym bleed in - z gracza na postać, oraz bleed out - z postaci na gracza; tego akurat doświadczyłam i polecam bardzo, niesamowite uczucie!) oraz mechanika (to mówi o rozwiązaniach sporów czy symulacji zjawisk nie możliwych do pokazania, takich jak magia, technologia czy seks). 

I przede wszystkim najważniejsza zasada: Co wie postać, co wie gracz. Tej zasady trzymajcie się zawsze. Szczególnie potrzebna jest, gdy komuś wymsknie się coś z karty postaci. 


Larp jest niesamowitym sposobem na spędzenie wolnego czasu, rozwijanie umiejętności aktorskich, a nawet kreatywności. Często z larpami wiąże się przygotowanie strojów, co jest kolejną ciekawą rzeczą. Zresztą nawiązywanie relacji, poznawanie nowych ludzi. Wszystko to może Cie spotkać na tym niesamowitym wydarzeniu. Przeżyłam radość zarówno jako gracz z udanego larpa, udanego rozegrania postaci i celi (tak, każda postać ma cele do spełnienia! :) ), ale również jako dumny mistrz gry widzący niesamowitą interpretacje postaci i grę. <3

Zapraszam do rozwijania się zarówno jako gracz i jako mistrz gry. I zapraszam na swoje przyszłe larpy, jak i chętnie zagram w waszych! :)

Tagi Konwenty