Najważniejszą rzeczą jaka trzeba wiedzieć o Ukiyo-e (jap. "obrazy przepływającego świata") to to, że jest jednym z trzech filarów kultury ukiyo. Pozostałymi dwoma były: literatura kibiyoshi oraz teatr kabuki. Kolejna ważną informacją o tym nurcie jest to, że można podzielić je na 4 okresy.
Pierwszy okres datuje się na 657 - 1763 rok. Wtedy używano tylko koloru czarnego, potem dodano czerwień. Dzięki temu zabiegowi powstały kolorowe drzeworyty.
Drugi okres zaczyna się w roku 1765, kończy się 1806, a cechuje się powstaniem Nishiki-e, czyli drzeworytami ukiyo-e. I tutaj warto wspomnieć czym jest technika drzeworytu. A jest to technika graficzna należąca do druku wypukłego. Odbitkę uzyskaną ta technika również nazywa się drzeworytem. W okresie tym popularne stały się kalendarze z obrazami. Powstały realistyczne obrazy z kobietami i aktorami. Jednak najważniejszym osiągnięciem tego okresu jest wynalezienie techniki wielobarwnego druku oraz lepszego papieru! Dokonał tego artysta Harunobu Suzuki i dzięki jego wynalazkom ukiyo-e rozwinęło się intensywnie.
Trzeci okres, który przypada na 1807 - 1858 rok przywitał dwóch wielkich artystów i ich dzieła - Hokusai Katsushika zaprezentował "Trzydzieści sześć widoków góry Fuji", a Hiroshige Utagawa "53 stacje na gościńcu Tokaido". Drzeworyty powstały wraz z popularyzacją podróży  tym okresie, a dzięki artystą nastąpił rozwój ukiyo-e z pejzażami.
Wraz z ostatnim okresem (1859 - 1912) przychodzi ważne wydarzenie historyczne Japonii, a mianowicie koniec izolacji! Groteskowe obrazy z teatru powstawały, gdy sytuacja w kraju nie była jeszcze ustabilizowana. Za to niezwykłą popularnością wśród obcokrajowców cieszyły się obrazy Yokohama (Yokohama-e).

Ostatnią rzeczą, z którą się z Wami podzielę są odmiany techniczne:
-sumizuri-e: pierwsze drzeworyty ukiyo-e, czarno-białe
-tan-e: 1680-1720, ręcznie kolorowane odbitki
-beni-e: zwane także czerwonymi obrazami (od barwy dominującej), również ręcznie kolorowane
-benizuri-e: przewaga różu
-nishiki-e: tzw. obraz brokatowy (od szczególnej połyskliwości), wykorzystywano do 10 farb drukarskich, odbitkę posypywano proszkiem srebrnym, złotym lub sproszkowaną macicą perłową
-urushi-e: odbitki również połyskujące dzięki zmieszaniu czarnej farby drukarskiej z klejem o lekkim połysku (efekt przypomina lakę).

A teraz zaczerpnijmy kanonu:
Hokusai Katsushika "Trzydzieści sześć widoków góry Fuji"  oraz Hiroshige Utagawa "53 stacje na gościńcu Tokaido"

53 stacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tōshūsai Sharaku Aktor teatru kabuki, Oniji Ōtani II, 1794 rok oraz  Utamaro Kitagawa Ase o fuku onna, 1898

 

 

Toshusai Sharaku aktor kabukiUtamaro Ase o fuku onna

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukiyo-e są niesamowitym przykładem odrębności azjatyckiej kultury i sztuki od europejskich form. Jednakowoż stały one inspiracją dla wielu artystów europejskich oraz amerykańskich. Drzeworyty japońskie posiadają niepowtarzalny klimat i nastrój, coś czego potrzeba w poszukiwaniu egzotyki w życiu codziennym. Są dla mnie momentem ucieczki od mistrzów renesansowych czy abstrakcyjnych form sztuki współczesnej. Mam nadzieję, że i dla Was ukiyo-e staną się inspiracji, czy ucieczką od codzienności. :)