Autor mangi „Naruto” to człowiek, który inspirację do tworzenia świata shinobi czerpie w szczególności z kultury Wschodu. Ten jakże popularny na całym świecie artysta w swojej historii rysunkowej nawiązuje między innymi do: mang pod tytułami, takimi jak: „Dragon Ball”, „Sasuke”, „The Legend of Kamui”, noweli zatytułowanej „The Invisible Man” oraz powieści ludowej noszącej tytuł „Jiraiya Gōketsu Monogatari”. Poza nimi odnosi się również do japońskiej kultury, religii i sztuki, a także do wschodniej filozofii i wierzeń, zwłaszcza do buddyzmu i hinduizmu. O wpływie, jaki wywarły na „Naruto” te ostatnie, można przeczytać pod następującym adresem: http://shippuuden.pl//news.php?readmore=3209, natomiast z wyżej wymienionymi pozycjami, z których inspirację czerpie mangaka– zarówno tutaj: http://shippuuden.pl//news.php?readmore=3235, jak i tu: http://shippuuden.pl/news.php?readmore=3243.
Wracając do meritum: Dzisiaj naszym punktem odniesienia będzie hinduizm – jako że barwy, o których mowa, odgrywają znaczącą rolę właśnie w tej, jednej z najważniejszych obok buddyzmu i dżinizmu, religii Indii, z której – jak już napisałam powyżej – pozyskuje Masashi Kishimoto. Skoro kreator świata shinobi wykorzystał w swoim dziele wiedzę o hinduizmie, czy to możliwe, że zahaczył także o symbolizm kolorów? Czy dzięki niemu mamy możliwość, aby zaprzeczyć starym teoriom i wysnuć nowe? Czy za jego pomocą możemy domyślić się, jaki będzie ciąg dalszy mangi „Naruto”? „Odpowiedzi” na te właśnie pytania postaram się udzielić już za chwilę! Tak więc, jeśli udało mi się przyciągnąć Twoją uwagę na tyle, że czytasz teraz ten tekst, nigdzie nie odchodź i pozostań ze mną! ;)
Hinduizm to jedna z najstarszych religii, które przetrwały do dziś. Jest on bardzo dobrze znany z licznych rytuałów, rozmaitości i żywości mitologii oraz tradycyjnej pobożności i religijności żarliwych wierzących. Kolory odgrywają ogromną rolę w hinduskiej kulturze i religii; poczynając od kojarzonych z różnymi bogami, a kończąc na związanych z świętymi symbolami i pomyślnymi urokami.
Występujących w hinduskiej religii bogów jest dużo więcej niż można wymienić na palcach jednej dłoni! Niemniej jednak tylko nieliczni z nich zostali ujęci w opowieściach religijnych. Stąd też stosunkowo dobrze znani wśród hinduskiej populacji są wyłącznie ci, którzy należą do tych „nielicznych”.
Lordowie Rama i Krishna, bohaterowie opowieści mitycznych Ramayana i Mahabharata, są przedstawiani jako postacie o niebieskim kolorze skóry. To dlatego, ponieważ niebieski jest uznawany za zwiastun stworzenia. Obydwaj bogowie poświęcili swoje życie na Ziemi, aby przezwyciężyć zło w celu ochrony dobra. Jak można zaobserwować w otaczającym nas świecie, niebieski to jeden z najczęściej występujących kolorów w przyrodzie – niebo, jeziora, rzeki, oceany – a więc zawsze był uważany przez Hindusów za dobrze wróżący. Niebieski to także kolor głębi charakteru, męstwa, odwagi i zdolności do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami – spokojnie i w sposób uzasadniony.
Od lewej: Lord Rama, Lord Krishna
Biały zawsze był kolorem świętości. Boginie, które reprezentują swoją osobą wszystko to co jest czyste i spokojne, są odziane w białe stroje. Saraswati, bogini mądrości i nauki, jest zawsze przedstawiana w białym sari. Symbolem czystości, jasności i wiedzy jest także biały lotos. Symbolizuje on nowe początki, dlatego też każdego indyjskiego nowego roku tradycją przestrzeganą przez właścicieli domów jest pobielanie ścian i sprzątanie, by odpowiednio powitać nadchodzący wielkimi krokami Nowy Rok. Biały jest również kolorem żałoby. Od wdów będących w żałobie oczekuje się, że będą nosić na sobie białe ubrania, ażeby przedstawić smutek i oddzielenie się od świata materialnego po stracie męża.
Saraswati
Czerwony to prawdopodobnie najbardziej istotny kolor w hinduskiej religii. Symbolizuje pomyślne okazje takie jak np.: małżeństwo czy narodziny dziecka. Czerwień jest tradycyjnym kolorem sukien ślubnych, a także bindi, znaku noszonego na czole przez mężatki. Kobiety zamężne, oprócz bindi, muszą mieć we włosach czerwoną kreskę poprowadzoną wzdłuż przedziałka. Proszek używany podczas rytuałów i ceremonii hinduistycznych, wytwarzany albo z kurkumy, albo z szafranu, także posiada intensywnie czerwone zabarwienie. Gdy kobiety umierają, są ubierane w czerwone sari, a następnie poddawane kremacji, co jest oznaką szacunku oddawanego ich charakterowi. Kolor czerwony jest także symbolem władzy. Człowiek ubrany na czerwono jest określany jako jeden z najbardziej odważnych i rycerskich ludzi.
Naniesienie bindi
Szafranowy, uważany za najważniejszy symbol świętości i religii w hinduizmie, także odgrywa bardzo ważną rolę. Niegdyś święty medytujący w lesie mógł zostać rozpoznany dzięki swoim tradycyjnym szatom w kolorze szafranowym. Nie uległo to zmianie bowiem obecnie większość księży nosi je nadal. W hinduizmie wszelkie zło może zostać usunięte poprzez wrzucanie jakichś przedmiotów do ognia. Mówi się, że ogień jest „środkiem oczyszczającym”, a jako że szafranowy jest kolorem płomieni, uważa się, że posiada on taką samą cechę jak ogień. Wojownicy, którzy podejmują się zadania wytępienia zła na Ziemi, także są ubrani w stroje w kolorze szafranowym. Szafranowy to kolor czystki, czystości i wstrzemięźliwości.
Zielony zawsze był kolorem szczęścia i stabilności. W starożytności życie ludzi obracało się wokół zielonych płodów ziemi, tak więc zielony był uważany za kolor symbolizujący wytrwałość.
Żółty to kolor wiosny. Promienny i pouczający. Ten kolor symbolizuje kompetencję, rozwój umysłowy i wiedzę, pobudza mentalność i zachęca do logicznego rozumowania. Jednym z reprezentantów żółci jest Lord Vishnu, bóg nauki i wiedzy. Lordowie Ganesha, Krishna i Rama także są ubrani w żółte szaty odzwierciedlające głębię ich mądrości.
Od lewej: Lord Vishnu, Lord Ganesha
Przewodnik po symbolach – znaczenie kolorów w kulturze Wschodu i w kulturze Zachodu
BIAŁY
Kolor biały to symbol: czystości, dobroci, małżeństwa (w kulturach Zachodu), młodości, niewinności, pokory, precyzji, prostoty, spokoju, śniegu, śmierci (w kulturach Zachodu), zimy.
BEŻOWY
Kolory beżowy i kości słoniowej symbolizują zjednoczenie. Kolor beżowy symbolizuje prostotę i spokój, zaś kolor kości słoniowej – ciszę
i uprzejmość.
BRĄZOWY
Kolor brązowy to symbol: domu, komfortu, niezawodności, prostoty, stabilizacji, wygody, wytrzymałości, ziemi.
CZARNY
Kolor czarny to symbol: anonimowości, bogactwa, elegancji, formalności, mocy, nieszczęścia, smutku, strachu, śmierci, tajemnicy, wyrafinowania, zła, złości, żalu, żałoby (w kulturach Zachodu).
CZERWONY
Kolor czerwony to symbol: agresji, ciepła, ekscytacji, energii, intensywności, krwi, miłości, mocy, namiętności, niebezpieczeństwa, ognia, pasji, pożądania, przemocy, siły, szybkości, wojny.
FIOLETOWY
Kolor fioletowy to symbol: arogancji, duchowości, ceremonii, mądrości, okrucieństwa, oświecenia, szlachetności, tajemniczości, transformacji.
LAWENDOWY
Kolor lawendowy symbolizuje kobiecość, wdzięk i elegancję.
NIEBIESKI
Kolor niebieski to symbol: bezpieczeństwa, czystości, depresji, harmonii, jedności, konserwatyzmu, lojalności, nieba, pokoju, porządku, prawdy, stabilności, spokoju, technologii, tłumiącego apetytu, zaufania, zimna, wody.
POMARAŃCZOWY
Kolor pomarańczowy to symbol: ciepła, ekstrawagancji, energii, entuzjazmu, równowagi, wyrazistości, żywości, czegoś czemu trzeba poświęcić uwagę.
RÓŻOWY
Kolor różowy symbolizuje emocje, miłość i romans.
SZARY
Kolor srebrny symbolizuje spokój. Kolor szary to symbol: bezpieczeństwa, dojrzałości, godności, inteligencji, konserwatywności, niezawodności, nudy, praktyczności, skromności, smutku, solidności, stateczności, starości.
TURKUSOWY
Kolor turkusowy symbolizuje spokój. Kolor niebieski z odcieniem zielonkawym symbolizuje wyrafinowanie. Akwamaryna symbolizuje wodę. Jasny turkusowy ma kobiecy urok.
ZIELONY
Kolor zielony to symbol: braku doświadczenia, hojności, młodości, natury, nieszczęścia, odnowienia, płodności, pokoju, szczęścia, środowiska, wigoru, wiosny, zazdrości, zdrowia.
ŻÓŁTY
Kolor żółty to symbol: chciwości, choroby, filozofii, hazardu, idealizmu, lata, nadziei, nieuczciwości, optymizmu, oszustwa, radości, szczęścia, światła słonecznego, tchórzostwa, wyobraźni, zazdrości, zdrady, złota.
Masashi Kishimoto, autor mangi „Naruto” uczynił każdą postać odmienną i unikatową, przyporządkowując jej co najmniej dwie barwy przeważające. Prawdopodobnie nie zrobił tego przypadkowo. Możliwe, że dostosował je nie tylko na podstawie ich osobowości, na które składają się między innymi: cechy instrumentalne (umiejętności i zdolności), cechy kierunkowe (zainteresowania), temperament, ale także zachowanie, które regulują takie czynniki, jak: motywy, potrzeby oraz uczucia.
Powszechnie przyjmuje się, że trzema zasadniczymi barwami, z których tworzone są wszystkie inne, są: czerwona, niebieska i żółta. Kolorów podstawowych nie da się uzyskać z jakichkolwiek innych barw poprzez mieszanie, dlatego też występującą w modelu RGB, do którego posługiwania się jesteśmy przyzwyczajeni, zieleń można uzyskać poprzez połączenie żółtego z niebieskim. Oznacza to, że RGB w stosunku do RYB jest modelem wtórnym. W wyniku wymieszania ze sobą barw podstawowych otrzymujemy tzw. barwy wtórne, tj. fioletowa (określana także mianem purpurowej), pomarańczowa i zielona.
Postać Haruno Sakury reprezentuje kolor czerwony, Uchihy Sasuke – niebieski, natomiast Uzumakiego Naruto – żółty. W wyniku wymieszania ze sobą trzech kolorów podstawowych – czerwonego, niebieskiego i żółtego – uzyskujemy kolor czarny, który symbolizuje między innymi: ciemność, mrok oraz zło. Członkowie Drużyny 7, tj. Haruno Sakura, Uchiha Sasuke i Uzumaki Naruto, mimo że zawarli ze sobą przyjaźń, nie potrafili jej utrzymać. Sasuke, zrywając więź łączącą go ze swoimi towarzyszami, obrał ścieżkę mroku. Tę wyznaczyła mu zemsta– przysłoniła mu ona oczy; zaślepiła go do tego stopnia, że nie widział niczego poza nią; to właśnie w jej rezultacie ogarnęła go ciemność. By stać się silniejszym w celu pomszczenia zamordowanych bliskich, dążył do osiągnięcia mocy, dzięki której byłby zdolny stawić czoło swojemu starszemu bratu Itachiemu i która stanowi symbol zła.
W wyniku wymieszania ze sobą kolorów podstawowych – niebieskiego i żółtego – otrzymujemy kolor zielony, który symbolizuje harmonię, nadzieję, pokój, stabilizację i życie. Kolor zielony nie powstanie, jeśli kolory niebieski i żółty nie zostaną ze sobą wymieszane. Naruto i Sasuke nie mogliby osiągnąć pokoju na świecie, jeśliby nie zjednoczyli sił we wspólnej walce przeciwko wrogowi, a co za tym idzie – żaden z nich nie zginąłby – przynajmniej dopóty, dopóki razem nie rozprawiliby się ze swoim przeciwnikiem (Zgadza się? A jakże!). Naruto i Sasuke potrzebują siebie nawzajem, aby na świecie mógł zapanować pokój – zielony, kolor równowagi.
Tęczówki Sakury mają barwę akwamarynową (jasno-turkusową). W jej świecie musi istnieć zarówno Naruto, jak i Sasuke. Jako że nie może ona przyczynić się do utworzenia koloru zielonego bowiem jej dominujący kolor to czerwony, musi pomóc swoim towarzyszom odnaleźć równowagę. Kolor jej oczu jest mieszaniną kolorów niebieskiego i żółtego – mniejszej ilości niż w przypadku tego pierwszego. Zatem potrzebuje ona bardziej Sasuke niż Naruto. Ponadto kolor czerwony symbolizuje moc uzdrawiania, tak więc możliwe, że zwiastuje on udzielenie pomocy Sasuke przez Sakurę w wydostaniu się z „ciemności” (Odniesienie do The Last Naruto the Movie). Kolor akwamarynowy symbolizuje uzdrowienie oczu (Przypadek?).
Pairingi
Kushina (czerwony) + Minato (żółty) = Naruto (pomarańczowy)
Kolor pomarańczowy jest drugim przeważającym kolorem Naruto. Reprezentuje determinację i sukces. Naruto zdobędzie wszystko to czego Kushinie i Minato nie udało się osiągnąć w przeszłości. Bohater nie musi posiadać dziecka, aby odnaleźć szansę na sukces w swoich niepowodzeniach, ponieważ nie posiada żadnych (Odniesienie do The Last Naruto the Movie).
Naruto (żółty) + Hinata (niebieski) = (?) (zielony)
Kolor żółty jest pierwszym dominującym kolorem Naruto, podczas gdy pierwszym dominującym kolorem Hinaty jest niebieski. Podobnie jak w przypadku relacji Naruto i Sasuke, obydwa kolory są niezbędne ku temu, aby odnaleźć równowagę. Czy zauważyliście, że nigdy przedtem połączenie żółtego z niebieskim (żadnego rodzaju) nie miało miejsca? To dlatego, że pokoju w świecie shinobi nie zdołano wcześniej osiągnąć.
Sakura (czerwony) + Sasuke (niebieski) = (?) (fioletowy)
Sakura może pomóc Sasuke uzyskać spokój umysłu (znaczenie symboliczne koloru fioletowego). Sasuke jest niestabilny emocjonalnie. Jego uleczenie to rola Sakury. Ponadto, podobnie jak w przypadku Hinaty i Naruto, powiązanie koloru czerwonego i niebieskiego nigdy dotąd nie wystąpiło.
Podsumowując:
– niebieski + żółty = równowaga/życie,
– niebieski + czerwony = równowaga, ale czerwony + żółty ≠ równowadze (prowadzi on do uzyskania koloru pomarańczowego, który jest drugim kolorem przeważającym Naruto).
W przeszłości starszym pokoleniom nie udało się sprowadzić z powrotem do wioski swoich przyjaciół. Przykład: Zarówno Jiraiyi, jak i Kakashiemu nie udało się nawrócić swoich przyjaciół na ścieżkę światła. Zatem, gdy Naruto „ocali” Sasuke, pokój zostanie osiągnięty w zupełności.
Zgadzasz się z powyższą „teorią” czy wręcz przeciwnie? Czy według Ciebie znajduje ona swoje praktyczne zastosowanie i uzasadnienie w mandze „Naruto”? Mile widziane są inne przykłady połączeń kolorów znajdujących swoich reprezentantów w mandze „Naruto”.
Do powstania tekstu przyczyniła się wypowiedź jednego z fanów, zamieszczona na jednym z anglojęzycznych for internetowych o tematyce „Naruto”.