Na początku wyjaśnienie czym jest skrót CGI, który pojawił się w temacie. Z ang. Computer Generated Imagery - komputerowo wygenerowany obraz, czyli te wszystkie elementy, które są w postaci 3D. Oczywiście współczesne anime powstają przy pomocy komputera, ale w większości wyglądają, jak rysunek 2D, albowiem zachowany jest tradycyjny styl.

Anime są już zmami od kilkudziesięciu lat. W tym czasie byliśmy świadkami komputerowej rewolucji, która zaczęła negatywnie wpływać na anime? Wraz z każdym sezonem pojawiają się produkcję, które swoim wykonaniem powodują zachwyt. Z czasem zacząłem się zastanawiać czy to jeszcze anime, a może coś zupełnie innego. Bliżej im do zachodnich animacji (Pixar, Disney, etc.)?

Bardzo lubię, kiedy anime wygląda, jak pierwsze produkcje disneya czy dawne kreskówki Warner Bros . Pomimo "starej" oprawy wizualnej anime z przed 2002 zawsze przyciągały moją uwagę staranie wykonanym rysunkiem, postacie oraz tło tworzą spójną całość. Natomiast mógł mi przeszkadzać brak szczegółów podczas dynamicznych scen, albowiem w na przykład Fullmetal Alchemist pojawiają się zniekształcenia podczas wykonywanego ruchu, jest to niewątpliwa wada. Chociaż można zobaczyć animowane perełki, jak Cowboy Bebop, które cieszą oczy animowanym rysunkiem. Częściej jednak to co powinno się poruszać w danej scenie to tylko statyczny obraz, któremu nadawano efekt dynamiki na przykład przez zbliżenia oraz oddalenia. Dobrym przykładem jest tu serial Fairy Tail w którym postać pozostaje nieruchoma, a poruszające się tło nadaje efekt wykonywanego ruchu.

Podczas oglądania anime zastanawialiście się jak osiągnięto efekt ręcznie robionej kreski, pomimo tego, że ewidentnie powstała ona na komputerze? Efekt łączenia zalet 2D oraz 3D uzyskano za pomocą renderowania linii. Czyli proces tworzenia obrazu 2D z trójwymiarowego modelu. Zdecydowanie najlepszy użytek z tej techniki tworzenia anime uzyskało studio Production I.G wraz z serią Ghost In The Shell. Powinniście bardziej ich znać z produkcji anime Psycho-pass. Animacja wyglądająca, jak rysunek nabrała szczegółów - zaczeła przypominać rzzeczywisty obraz zdjęcia. Tu musiałem sobie zadać pytanie. Ile jest anime w anime?

Nie wszystkie anime są robione z dbałością o szczegóły. Często to co pozornie nieistotne dla widza zostało wykonane w pełnym 3D dla ułatwienia. I to nie przez nikomu nieznane studia co problem z budżetem mają, a takie sławy, jak Madhouse oraz Aniplex . Niby drobne próżniactwo, ale kłuje w oczy.

To nie jest jednorazowy widoczny mankament psujący wygląd. Wraz z każdym sezonem pojawiają się takie niedoskonałości w anime. Niemal wszystkie produkcje zawierają w różnym stopniu efekty CGI. Ku mojemu zaskoczeniu nawet Kyoto Animation znane z pięknych rysunków wykazało się lenistwem i też stosuje 3D. Na przykład tworząc okropnych przechodniów przy pomocy CGI, anime Kyoukai No Kanata. To dopiero początek.

Anime takie, jak Kantai Collection the animation są zwiastunem niechcianych zmian. Zaczęto stosować trójwymiarową grafikę nie tylko sporadycznie, ale całkowicie zaprojektowano postacie oraz scenerie. Samo anime może wygląda nawet ładnie, gdyż postacie dziewczyn zostały staranie wykonane, ale to nie gra komputerowa i sachywcać się nie mogę. Niestety, może być gorzej. Patrząc na takie tytuły, jak Sidonia no Kishi czy Aoki Hagane no Arpeggio: Ars Nova jestem jeszcze przeciwny stosowaniu CGI, gdyż te anime wyglądają brzydko. Dokładnie tak, jak zachodnie bajki, które napawają mnie obrzydzeniem.

Kantai Collection the animation PV

 

Moim zdaniem świat anime został skażony przez stosowanie CGI. Przez co czerpanie radości z oglądania bajki (anime to bajka) jest mocno ograniczone. Dlatego czasami jestem zaskoczony zachwytami nad "przepiękną" kreską, kóra moim zdaniem wcale taka nie jest. Widocznie mam konserwatywne poglądy. Dla mnie anime to utożsamienie kreski w 2D. Czyli świat, który dziś oferuje mi głównie studio P.A. Works. Niemal idealne połączyli rysunkoww styl z nowoczesnością. W każdym razie anime już nigdy nie będzie takie, jak dawniej, a szkoda :)